Creatieve initiatieven voor thuisonderwijs

Afstandsleren is een feit

Sinds afgelopen maandag zijn alle leerlingen thuis aan het werk. Dat is best wel een ingrijpende verandering in het leven van een leerling. Niet meer naar school fietsen, minder intensief contact met je vrienden en klasgenoten en vooral zelfstandig met schoolwerk aan de slag. Maar ook voor de docenten is het anders werken dan ‘normaal’. Hoewel we natuurlijk moeten wennen, vinden we het ook leuk om te laten zien wat voor creatieve ideeën er ontstaan om er het beste van de maken.

Ervaringen van docenten

Emmy van Doormaal, docent beeldende vorming: ‘We zijn, na een uur met elkaar te hebben geskypet in een videoconferentie (met behoorlijk wat etherdiscipline), met elkaar aan de slag gegaan. Per leerjaar hebben we bekeken wat er gedaan moet worden. We hebben tot vanavond laat gewerkt aan de bijgevoegde PowerPoint. Deze opdracht is geschikt voor alle leerlingen in de onderbouw. De docent beslist zelf om deze opdracht te gebruiken of om iets anders met de klas te doen. Als het maar aansluit op de huidige lesstof.’

Beeldende vorming: Thuisopdrachten

Nederlands: opdracht bij speech premier Rutte

Elvira Stein, docent Audiovisueel/Film: ‘Ons huis is veranderd in een thuiskantoor. We hebben het drukker dan ooit. Manlief is de hele dag lekker online aan het vergaderen en bespreken. We hebben dagelijks via Teams een digitaal ontmoetingsmomentje met de kinders, die niet meer thuis wonen. Op dit moment zit ik ‘onder de gele boekjes’, de lesboekjes van de DAD 2 klas. Ik ben deze aan het nakijken en beoordelen samen met al die leuke filmpjes die de leerlingen gemaakt hebben. Ik verwacht dat er veel mooie cijfers uitrollen.

Het mooie van het vak Audiovisueel is dat je er thuis ook aan kunt werken. Voor de 2e en 3e jaars heb ik een nieuwe opdracht verzonnen, die ze goed vanuit thuis kunnen maken. Deze week start de 1e les van het nieuwe DAD blok voor de 1e klas. Vier klassen met nieuwe gezichten. We kennen elkaar nog niet. Ik heb voor hen een les gemaakt in PowerPoint, die ik in Magister heb gezet, zodat ze deze thuis op elk gewenst tijdstip kunnen kijken. Een beetje rare start, maar ik hoop dat ze de lessen met veel plezier gaan volgen.

Natuurlijk is het niet leuk om thuis te moeten zitten, misschien slaat voor een aantal de verveling al toe. Helemaal niet erg. Het voordeel van vervelen is dat er ruimte vrijkomt voor creativiteit. Dat zie je terug op Social Media, waar allerlei filmpjes, ideeën en alternatieve lessen gedeeld worden.’